Ještě donedávna jsem byl světem pojišťovnictví nepolíbený a všechny smlouvy s pojišťovnami jsem bral jen jako nutné zlo. Od tohoto roku, kdy jsem nastoupil do Direct pojišťovny, se ale moje situace změnila a já začal o tomto, pro většinu lidí neznámém světě, zjišťovat víc.
A vzhledem k tomu, že všichni zaměstnanci Directu mají možnost sjednat si pojištění se slevou, začal jsem hledat, kde všude jsem pojištěný. Zjistil jsem, že žádná z mých smluv není nastavená příliš dobře. Se znalostmi, které jsem už získal, jsem totiž mohl posoudit, že jsem například podpojištěný, takže vlastně každý rok platím pojištění, ale kdyby mi například vyhořela chata, tak nedostanu dost peněz, abych si mohl postavit novou.
Rozhodl jsem se tedy, že původní smlouvy vypovím. Prvně jsem se pustil do zmíněné chaty. Z různých školení jsem si odnesl informaci, že Direct pojišťovna sice nabízí možnost zrušit smlouvu kdykoliv, ale u ostatních to tak jednoduché není. „To nějak půjde,“ řekl jsem si.
Tehdy jsem ale nevěděl, jak moc jsem se zmýlil. Konkrétní pojišťovnu, od které jsem odcházel (nebo spíše stále odcházím), nechci jmenovat. Každopádně jsem byl ze začátku velmi mile překvapený. Na webových stránkách jsem našel formulář pro zrušení smlouvy, který stačilo vyplnit a odeslat.
Pravidla pro zrušení smlouvy daná zákonem? Jen výmluva
Až do této chvíle to šlo jednoduše. Po vyplnění formuláře se ale dlouho nikdo neozval. Asi po dvou nebo třech týdnech mi telefonovala paní z pojišťovny, která mě měla přesvědčit, abych neodcházel.
„Proč chcete smlouvu zrušit?“ ptala se.
„Začal jsem pracovat u Directu a mám tam zaměstnaneckou slevu,“ odpověděl jsem.
„Aha, tak to je jasné,“ pochopila a už chtěla hovor ukončit, protože věděla, že tentokrát neuspěje.
„A kdy mi, prosím, smlouvu zrušíte?“ stihl jsem ji ještě zdržet.
„To máte napsané v dopise, který vám došel.“
„Žádný dopis mi ale nedošel.“
„Aha, tak to vám brzo dojde.“
„A od kdy tedy bude možné smlouvu zrušit?“
„Výročí smlouvy máte až v prosinci, dřív to bohužel ze zákona nejde.“
„To není pravda,“ zvýšil jsem mírně hlas a začal argumentovat informacemi, které jsem se dozvěděl. „Pojišťovna může smlouvu kdykoliv vypovědět dohodou. V tomto jí zákon nic nepřikazuje. Záleží jen na vůli pojišťovny, jestli je ochotná se dohodnout.“
Na druhém konci telefonu bylo najednou ticho. Bylo jasné, že na takovou reakci není paní vyškolená.
„Však vám dojde dopis a uvidíte,“ zahrála celou situaci do autu. Pochopil jsem, že v této chvíli stejně nic nezmůžu a rozloučili jsme se.
Přečtěte si také
Akce kulový blesk vám může zničit elektroniku za desetitisíce
Posíláme Vás do háje, ale s přátelským pozdravem
Po pár dnech, byl konec února, skutečně došel dopis s informací, že mi pojistná smlouva skončí 14. prosince.
To mi připadalo v dnešní době úplně absurdní a začal jsem chápat slova ze školení, jak ostatní pojišťovny drží klienty jako rukojmí. Rozhodl jsem se ale bojovat a poslal jsem do pojišťovny prosbu s textem: „Chci se zeptat a poprosit vás, zda by bylo možné ukončit smlouvu dohodou v co nejbližším datu? Vím, že ukončení dohodou je možné a záleží jen na vůli pojišťovny, zda souhlasí. Dohodneme se tedy?“
Odpověď, která mně došla po dvou týdnech, mě dostala do kolen: „Pojistná smlouva byla ukončena v souladu se zněním Všeobecných pojistných podmínek. S ukončením pojištění k dřívějšímu datu nesouhlasíme.“ A nezapomněli dodat: „S přátelským pozdravem“.
Moje naděje, že pojišťovna udělá vstřícný krok, shořela jak papír. Teď už jsem to vzdal a až začne padat první sníh budu vědět, že už se to blíží. Někdo dostane k Vánocům nový mobil někdo hračky. A já konečně dostanu výpověď pojištění.
PS: I z tohoto důvodu jsem rád, že pracuji v konečně normální pojišťovně. Protože v Directu může člověk kdykoliv ukončit smlouvu třeba jen proto, že se mu chce.
O svoji zkušenost se s vámi podělil náš Michal Kárný.
V Direct pojišťovně se stará o to, aby byly naše texty pro vás srozumitelné a jednoduše napsané. Jeho největším úkolem je vysvětlit vám vše, co se týče pojištění, normálně a lidsky.