Možná jste si toho všimli – vaše pojišťovna vám poslala nový výpočet pojistného a vy máte pocit, že se někde stala chyba. Inflace v Česku byla loni třeba 10 %, ale vaše pojistné vzrostlo o 15 %. Jak je to možné? Odpovědí je něco, čemu se říká škodní inflace. Pojďme si ji vysvětlit.
Škodní versus běžná inflace
Běžná inflace je všude kolem nás. Projevuje se tím, že všechno zdražuje: od rohlíků po energie. Pojišťovny ale kromě toho musejí řešit ještě jiný druh zdražování – tzv. škodní inflaci. Ta nemá nic společného s tím, že je dražší chleba, ale s tím, že je dražší všechno, co se týká pojištění, např. opravy domů či aut nebo léčení.
Představte si, že vám někdo nabourá auto. Náhradní díly, práce mechanika nebo lakýrníka – to vše může zdražit daleko víc než chleba a pivo. To samé zdravotní péče: pokud si někdo zlomí nohu, náklady na ošetření, rehabilitaci nebo odškodnění také neporostou stejným tempem jako cena housky.
Proč pojišťovny škodní inflaci řeší?
Pojišťovny musí pokrývat reálné náklady, a proto je pro ně škodní inflace klíčovým ukazatelem. Kdyby ji ignorovaly, brzo by měly hluboko do kapsy – a to nechcete, protože kdo by pak zaplatil vaše škody?
Škodní inflace prostě zahrnuje všechno, co ovlivňuje cenu škod. A to jsou nejen dražší služby a materiály, ale také moderní technologie, které jsou sice úžasné, ale zatraceně drahé (třeba kamery a senzory v autech). Navíc, když roste běžná inflace, rostou i platy, což zvyšuje náklady na pracovní sílu – ať už jde o doktory, právníky nebo techniky.
Jak škodní inflace ovlivňuje cenu pojištění?
Jednoduše řečeno: pokud rostou náklady na škody, pojišťovny musí zvýšit ceny pojistného, aby pokryly rozdíl. A protože škodní inflace obvykle roste rychleji než běžná inflace, může se vám zdát, že pojišťovny zdražují příliš, víc, než by musely. Ale ve skutečnosti jen reagují na realitu trhu – dražší škody znamenají dražší pojištění.
Co s tím?
Pokud se vám nová cena vašeho pojistného nelíbí, zavolejte nám od pondělí do pátku mezi 8 a 18 hodinou na 221 221 221 a řekněte nám to. Zkusíme vám najít takový produkt, který lépe odpovídá vašim potřebám. Ale hlavně je dobré vědět, že byť je růst pojistného nepříjemný, pořád je lepší mít dobré pojištění než se spoléhat na štěstí, myslet si, že „mně se to stát nemůže“, případně se modlit. 😊
Takže až příště uvidíte vyšší účet za pojištění, vzpomeňte si: není to jen tak, pojišťovna si tím nepřilepšuje na dovolenou zaměstnanců v Karibiku. Jen se snaží udržet krok s tím, jak rychle zdražuje svět kolem nás – a zejména ty škody, které by vás mohly přijít pěkně draho.
Přečtěte si také:
Nejen pojištění. U Directu auto koupíte i pronajmete
Direct pojištění mazlíčků: to nejlepší pro čtyřnohé členy rodiny
Autorka Alena Kastnerová:
Jsem copywriterka s více než dvacetiletou praxí. Tu teď uplatňuji ve svém psaní o pojištění: informace získané od svých kolegů-odborníků překládám do lidštiny, aby jim každý, kdo se o pojištění potřebuje něco dozvědět, dobře rozuměl. Jednoduchost a srozumitelnost je to, co se snažím pojišťováckým textům přinést. A nadto se je snažím čtenářům překládat tak, aby i oni viděli v pojištění to, co já: zajímavý a sexy obor. 😊