Ceduli s nápisem „Za odložené věci neručíme“ má u věšáků ve svých provozovnách mnoho podnikatelů. Pokud k nim také patříte, můžete ji klidně strhnout. Není totiž pravdivá. Podle občanského zákoníku jste za věci, které někdo do vaší provozovny vnese nebo odloží na místo k tomu určené, odpovědní. A žádná cedulka vás této odpovědnosti nezbaví.
O věci zákazníků se musíte starat jako by byly vaše a dávat na ně pozor. Můžete je například hlídat kamerou, zřídit vrátnici atd.
„V každém případě se vyplatí sjednat si pojištění odpovědnosti podnikatelů, konkrétně odpovědnost za věci vnesené a odložené,“ radí Jan Kalousek z Direct pojišťovny, u které si můžete pojištění odpovědnosti sjednat se všemi běžnými nebezpečími v jednom balíčku, abyste byli stoprocentně krytí. U některých pojišťoven se musíte na toto riziko připojišťovat zvlášť.
Hlídejte i stojany na kola
Pokud například kabát zákazníkovi někdo z věšáku ukradne nebo poničí, vždy je nejlepší pojišťovně přiznat po pravdě, jak se to stalo. Když budete vy nebo zákazník lhát, tak z pojistky nemusíte získat nic. To, zda jste byli za danou věc zodpovědní, je samozřejmě vždy otázkou dokazování, které může končit i u soudu.
„Stalo se, že v garážích byl stojan na kola, ale někdo kolo ukradl, i když bylo zamčené. V tomto případě nesl odpovědnost majitel budovy, protože tam stojany dal. Vzhledem k tomu, že měl pojistku, tak majiteli kola peníze pojišťovna proplatila,“ popisuje jeden z jasných příkladů Kalousek.
Přečtěte si také
Podnikáte a smůla se vám lepí na paty? Přečtěte si, jak nezkrachovat
Odpovídáte i za věci zaměstnanců
Podobné to je u skříněk v šatnách, kde si zákazníci nechávají oblečení. Můžete ale určit jiné místo, kam mají lidé ukládat například cennosti.
Typické je to u bazénů, kde bývají speciální skříňky. Pokud to dáte zákazníkovi jasně vědět a on to neudělá, nebudete muset zaplatit vše.
A stejně to platí i u zaměstnanců, kdy jste jako zaměstnavatel za jejich věci v šatně odpovědný. I na tyto situace se pojištění odpovědnosti vztahuje.
Nemusíte se však bát, že když si někdo u vás odloží například kufřík s deseti miliony nebo bude mít v kapse prsten s diamantem, tak budete v případě krádeže zodpovědní i za toto. „Takto cenné věci by totiž člověk neměl běžně nechávat bez dozoru a soud by nejspíš náhradu, která jde za provozovatelem, snížil,“ podotýká Kalousek.
U pojištění je také vždy potřeba myslel na správné nastavení limitu. Například u věcí vnesených, tedy typicky věcí ubytovaných hostů, hotel odpovídá až do stonásobku ceny ubytování za jeden den. A věci v úschově hranici náhrady v zákoně nemají vůbec.