Skip to main content

Od 1. dubna 2024 začínají platit změny v povinném ručení. Podívejte se na přehled toho nejdůležitějšího.

Zelenou kartu už nemusíte vozit s sebou

Zelenou kartu už nemusíte tisknout a vozit s sebou v autě. Stačí ji mít uloženou třeba v mobilu nebo mít aplikaci pojišťovny. Policisté při kontrole případně mohou využít i online evidenci.

Dobrou zprávou také je, že od příštího roku nebude tento dokument potřeba ani při cestách po Evropské unii. Do té doby si ji však raději na dovolenou vytiskněte a mějte při sobě.

 


Přečtěte si také

Řidiči jezdí nově bez dokladů. Jak ale vyplnit záznam o nehodě, když se něco stane?


 

Povinné ručení i pro rychlé elektrokoloběžky

Zákon o povinnému ručení také rozšiřuje okruh vozidel, za které je nutné pojištění platit. Nově to jsou ta, jejichž:

  • maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h,
  • respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů,
  • a také přípojná vozidla.

Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Jde především o populární elektrické koloběžky či Segwaye.

Při sjednání počítejte s tím, že bude potřeba uvést identifikační údaj – například evidenční číslo motoru.

Direct pojištění

Pokud máte ale elektrickou koloběžku s nižší rychlostí nebo menší hmotností, tak pojištění pro vás povinné není. Můžete si však sjednat dobrovolné pojištění odpovědnosti.

Stejně tak povinné ručení nemusí mít ani elektrokola, u kterých ministerstvo považuje za hlavní pohon lidskou sílu.

Navýšení limitu na 50 milionů korun

Dobrou zprávou je, že nový zákon o povinném ručení zvyšuje minimální limity, tedy částku, kterou za vás pojišťovna zaplatí.

Z nynějších 35 milionů korun se minimální hodnota, kterou si můžete sjednat, navyšuje na 50 milionů korun.

U Directu přitom mají klienti základní limit na 50 milionů nastavený už několik let.

V tomto případě myslete na to, že povinné ručení za vás zaplatí nejen materiální škody, ale také škody na zdraví. A ty mohou být skutečně vysoké, proto je dobré zvážit i limity nad 100 milionů korun.

Za sjednání pojištění má zodpovědnost provozovatel vozidla

Změní se také to, kdo je odpovědný za povinné ručení. Zákon nově určuje, že to není vlastník vozidla, ale jeho provozovatel.

V praxi to znamená hlavně to, že když povinné ručení nebudete mít sjednané, tak Česká kancelář pojistitelů bude chtít zaplatit příspěvek do Garančního fondu právě po provozovateli.

Zároveň ale platí, že povinné ručení může sjednat i někdo jiný, kdo má pojistný zájem. Tedy má nějakou potřebu vozidlo pojistit. A také i nadále platí, že u sjednání bude hrát roli bonus toho, kdo pojištění sjednává.

Pojištění začne platit, když ho zaplatíte

Kromě uvedených změn pak zákon zmiňuje i další, kterou však pojišťovny mohou zavést až od října.

Jde o to, že pojišťovny budou předávat informace o sjednání smlouvy České kanceláři pojistitelů v reálném čase.

Pro klienty to bude znamenat, že když si pojištění sjednají například online a hned vše zaplatí, mohou být od této chvíle okamžitě pojištění.

Díky online propojení s databází kanceláře pojistitelů tak i policisté hned uvidí, že auto má povinné ručení sjednané.


Autor Michal Kárný:

Mám rád texty, které jsou jednoduché, přehledné, odpovídají na všechny otázky a dobře se čtou. Pojišťovnictví není jednoduchý obor. V Directu se proto už od roku 2019 snažím o to, aby lidé, kteří mají zájem, díky mým textům rozuměli tomu, co mají pojištěné a kdy jim pojistka pomůže. Pomáhá mi v tom i novinářská praxe z Brněnského deníku Rovnost, kde jsem začínal jako redaktor, pokračoval jako editor a svoje mediální působení ukončoval jako šéfredaktor.

Komentář k článku