Skip to main content

Každý řidič to zažil – jedete si krásně po silnici, když tu najednou cvak! Kamínek, co se ještě před chvílí tvářil úplně neškodně, si udělá malou autogramiádu na vašem čelním skle. Co teď? Máte dvě možnosti: buď sklo vyměnit, nebo scelit. Jaký je mezi tím rozdíl, co je výhodnější a kdy už žádné zázračné lepidlo nepomůže?

Scelování čelního skla: Rychlá a dobrá první pomoc

Scelování je metoda, která funguje jako taková záplata na drobné problémy.Jak velká prasklina na čelním skle jde opravit? Obvykle do velikosti mince nebo kratší než 5 cm. Scelení ji vyřeší tak, že prasklina nebude dál růst. Sklo přitom zůstane pevné. 

Co scelení neopraví?

  • Velké praskliny přes půl skla. Tady už ani čaroděj druhé kategorie nic nezmůže.
  • Poškození v zorném poli řidiče – protože i zcelená prasklina může trochu opticky rušit.
  • Sklo s prasklinami na okrajích – ty jsou rizikové a snadno se rozjedou.

Proč je scelení oblíbené? Je rychlé, levnější než výměna skla a šetrné k životnímu prostředí. Proč měnit celé sklo, když to není nutné? 😊

Výměna čelního skla: Když už nic jiného nepomůže

Pokud je vaše čelní sklo prasklé víc, než jsme si popsali výše, nezbývá než ho vyměnit. Ano, je to dražší a časově náročnější, ale někdy zkrátka není jiná cesta. Poškozené čelní sklo je rizikové, může ovlivnit bezpečnost celé konstrukce auta, a navíc vám s ním neprojde technická kontrola.

A cena výměny čelního skla? Tady se bavíme o tisících až desetitisících korun, podle typu auta a skla. 

A ještě jedna důležitá věc: mnoho řidičů chce, snad z tradice, poškozené čelní sklo automaticky vyměnit. Mají pocit, že je to lepší a kvalitnější řešení. To ale zdaleka nemusí být pravda. Výměna celého skla je velmi invazivní zásah do konstrukce auta, zatímco scelování je z tohoto pohledu mnohem šetrnější. Pokud patříte mezi zastánce výměny, zkuste dát scelování šanci. 

Co je tedy výhodnější?

Stručně řečeno: scelení je rychlejší, šetrnější a levnější – až o 75 %. Co se týče šetrnosti – není nutné zasahovat do interiéru vozidla nebo kalibrovat asistenční systémy, jako v případě výměny skla. Ale vše má svá omezení. Pokud je prasklina malá a nezasahuje klíčová místa, běžte rovnou na scelení. Výměna je naopak nezbytná, pokud je sklo vážně poškozené

Pojištění skel – to úplně nejlepší řešení

Úplně nejlepší je mít skla připojištěná. U Directu lze připojištění sjednat k havarijnímu pojištění a málokdo ví, že i k povinnému ručení. Kromě čelního skla budete mít pojištěná i další skla uvedená ve smlouvě. Tedy boční skla, střešní anebo panoramatické sklo, zadní sklo, a dokonce i skla vnějších zpětných zrcátek. Pokud bude nutná výměna skla, proplatíme i jeho další části, které jsou podle výrobce potřeba vyměnit, tedy například senzory nebo kalibrace kamery, a také nutnou práci. 

Pozor ale – pojišťovna zaplatí opravu maximálně do sjednaného limitu. Proto je potřeba si limit správně nastavit, abyste nemuseli nic doplácet ze svého. Zároveň si také ověřte, jaká je výše spoluúčasti, což je částka, kterou se na opravě podílíte vy. U Directu platíte 50% spoluúčast jen první tři měsíce, pak už je spoluúčast nulová, tedy neplatíte nic. 

Pojištění skel vozidla pomůže v těchto případech:

  • náraz letícím nebo padajícím předmětem,
  • dopravní nehoda,
  • střet a poškození zvířaty,
  • odcizení a vandalismus,
  • přírodní nebezpečí.

Pamatujte ale na to, že jsou situace, které pojištění nezaplatí, například kdy sklo poškodí přepravovaná zavazadla


Přečtěte si také:

Vše, co musíte vědět o jízdě na náledí

Povinná výbava: Víte, co byste měli vozit v autě?


Autorka Alena Kastnerová:

Jsem copywriterka s více než dvacetiletou praxí. Tu teď uplatňuji ve svém psaní o pojištění: informace získané od svých kolegů-odborníků překládám do lidštiny, aby jim každý, kdo se o pojištění potřebuje něco dozvědět, dobře rozuměl. Jednoduchost a srozumitelnost je to, co se snažím pojišťováckým textům přinést. A nadto se je snažím čtenářům překládat tak, aby i oni viděli v pojištění to, co já: zajímavý a sexy obor. 😊

Komentář k článku