Měsíce, někdy i přes rok žijete v domnění, že je vaše auto pojištěné, tak jak má. Pak se to ale stane. V nejhorším případě způsobíte nehodu, v tom lepším vám přijde výzva k zaplacení příspěvku do garančního fondu z České kanceláře pojistitelů za to, že nemáte sjednané povinné ručení. A začíná kolečko pátrání po tom, jak je to možné.
A výsledek? Větnou je za tím chyba klienta, který si nezkontroloval smlouvu předtím, než ji odsouhlasil. „Častým příkladem je špatně zadaný VIN kód. Klient tak platí pojištění na úplně jiné auto, než chtěl,“ upozorňuje Hana Dostálová z Direct pojišťovny.
Operátor špatně napsal údaje do smlouvy
Kontrolovat údaje je potřeba, i když si smlouvu sjednáváte například přes různé srovnavače. „Ozvala se nám paní, které došla pokuta z České kanceláře pojistitelů za to, že nemá sjednané povinné ručení. Když jsme všechno prověřili, tak jsme zjistili, že operátor jednoho ze srovnavačů při sjednání po telefonu špatně vepsal VIN auta do smlouvy a paní už si to nezkontrolovala. Platila tak povinné ručení úplně na jiné auto, než chtěla,“ popisuje další případ Dostálová. Pokuty v těchto případech mohou dosáhnout i desetitisíců korun.
Karavan pojistil jako obyčejné auto
Kromě VIN kódu je potřeba ale kontrolovat i další údaje o vozidle. Třeba datum první registrace auta nebo jeho kategorii. „Klient si například pojistil svůj karavan jako obyčejné auto. Když jsme to zjistili, tak byl nemile překvapený, že mu musíme zvýšit cenu pojištění. U karavanů je totiž vyšší,“ dodává Dostálová.
Co vše na smlouvě zkontrolovat
Předtím než smlouvu odsouhlasíte, zkontrolujte hlavně tyto údaje:
- jméno, příjmení,
- adresu,
- rodné číslo,
- SPZ, VIN, kategorii a další identifikační údaje o autě,
- všechna data, například datum první registrace u auta.