Při výběru ojetého auta se lidé často řídí i podle počtu najetých kilometrů. Ne vždy je ale tento údaj reálný. Najeté kilometry jsou totiž často takzvaně stočené.
Společnost carVertical, která pomocí VIN kódu kontroluje historii aut, proto zjišťovala, u kterých aut se tachometry stáčejí nejčastěji. Od října 2019 do října 2020 analyzovala přes půl milionu údajů z nejrůznějších zemí světa.
TOP 15 automobilů s nejčastěji stočenými kilometry
Zde je seznam modelů aut, které mají nejčastěji stočené kilometry. Všem proto doporučuje kupované auto pořádně prověřit.
Následující výsledky ukazují, že nejčastěji se stáčejí kilometry na německých autech. Zároveň platí, že dražší prémiová auta mají mnohem častěji stočené kilometry než vozy nižší třídy. Bezohlední prodejci nejčastěji stáčejí kilometry na luxusních automobilech BMW řady 7 a X5.
Nejčastěji mají stočené kilometry starší auta
Věk auta je jedním z klíčových faktorů v počtu ujetých kilometrů. Starší auta mají častěji stočené kilometry.
Údaje například ukazují, že nejoblíbenější modely BMW mají stočené kilometry, když mají 10 až 15 let. Vozidla Mercedes-Benz třídy E se obvykle vyznačují stočením najetých kilometrů u ročníků 2002-2004.
Vozy nižší třídy jsou většinou novější. Údaje o modelech Volkswagen Passat, Škoda Superb a Škoda Octavia ukazují, že tyto auta jsou nejčastěji stáčeny během jejich prvního desetiletí na cestách.
Prodejci nejčastěji stáčejí diesely
Dieselové vozy jsou navrženy na překonávání velkých vzdáleností, což vede k častějšímu stáčení kilometrů. Běžně se setkáváme s dovezenými vozidly ze západoevropských zemí, které mají najeto více než 300 000 km. Po stočení počítadla kilometrů se může hodnota těchto automobilů podvodně zvýšit.
Některá auta, například Audi A6, Volkswagen Touareg a Mercedes-Benz třídy E, jsou téměř všechny typu diesel. Stočených benzínových variant je jen pár procent. Velká propast mezi vozy s těmito druhy paliva znamená, že existuje menší riziko koupi automobilu s benzínovým motorem a stočenými kilometry.
Nejvíc se s kilometry podvádí ve střední a východní Evropě
Nejčastěji lze podvody s počtem ujetých kilometrů zaznamenat ve střední a východní Evropě. Méně časté je stáčení kilometrů v západních zemích.
Nejčastěji se se stočenými kilometry můžeme setkat na trzích s ojetými auty dovezenými ze západní Evropy. Každý desátý automobil v Rumunsku a Lotyšsku má pravděpodobně stočené kilometry.