Skip to main content

Někdy zdánlivě nekonečné silnice na českých a zahraničních dálnicích svádějí k rychlejší jízdě. Než ale dupnete na plyn a překročíte maximální rychlost, přečtěte si, jaký vliv může mít překročení povolené rychlosti na povinné a havarijní pojištění.

Maximální a minimální rychlost na dálnici

Nejvyšší povolená rychlost na dálnici v Česku je 130 km/h – to by měl vědět každý řidič. Na některých úsecích českých dálnic bude v budoucnu možné šlápnout na plyn o něco víc – až na 150 km/h. První takový úsek bude na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi.

Možná méně známá je minimální rychlost na dálnici, která je v Česku nastavená na 80 km/h. Nižší rychlost může omezit plynulost provozu a zvyšovat riziko nehod.

 

Maximální povolená rychlost na dálnici v Evropě – přehled

Rychlosti se mohou lišit v závislosti na podmínkách, místních předpisech nebo sezónních omezeních.

Země Maximální rychlost na dálnici (km/h)
Albánie 110
Belgie 120
Bosna a Hercegovina 130
Bulharsko 140
Černá Hora 100
Česko 130
Dánsko 130
Estonsko 110–130 (podle ročního období)
Finsko 100–120 (podle ročního období)
Francie 130 (110 za deště)
Chorvatsko 130
Irsko 120
Itálie 130 (někde až 150)
Litva 110–130 (podle ročního období)
Lotyšsko 110
Lucembursko 130 (110 za deště)
Maďarsko 130
Německo Neomezená – doporučená (130 km/h)
Nizozemsko 100 (po 19. hodině až 120)
Norsko 110
Polsko 140
Portugalsko 120
Rakousko 130 (někde až 150)
Rumunsko 130
Řecko 130
Slovensko 130
Slovinsko 130
Srbsko 130
Španělsko 120
Švédsko 110–120
Švýcarsko 120
Velká Británie 112 (70 mph)

Nejnižší rychlost na dálnici povoluje Černá Hora, která je oblíbenou dovolenkovou destinací. Naopak rychlost na dálnici v Německu není omezená žádným limitem. Maximální rychlost na dálnici v Rakousku a na Slovensku je stejná jako ta v Česku. Zato naši sousedé na severu se rychlejší jízdy nebojí – maximální rychlost na dálnici v Polsku je 140 km/h.

 

Rychlost a pojištění: Jak spolu souvisí?

Co hrozí za překročení rychlosti na dálnici? Nejenže ohrožujete sebe i ostatní, v případě škody na vlastním nebo cizím autě si možná budete muset sáhnout hluboko do kapsy. Pojišťovna totiž nemusí rychlou jízdu tolerovat.

Představte si situaci, kdy dojde k nehodě na dálnici. A to právě ve chvíli, kdy překračujete maximální povolenou rychlost. V takovém případě může mít toto porušení dopad na částku, kterou vám pojišťovna vyplatí. 

  • Jak je to tedy v případě havarijního pojištění? Pokud si ho platíte a způsobíte škodu cizímu autu, pojišťovny bude pravděpodobně zajímat, jakou rychlostí jste v době nehody jeli. 

Postup při překročení nejvyšší povolené rychlosti na dálnici

  1. Policie prokáže, že klient v době nehody výrazně překračoval povolenou rychlost.
  2. Pojišťovna má právo posoudit, do jaké míry toto porušení přispělo k průběhu a následkům nehody.
  3. Čím výrazněji řidič rychlost překročí, tím vyšší je pravděpodobnost, že pojišťovna nebude chtít škodu proplatit v celé výši.

 

Důsledky nedodržení nejnižší povolené rychlosti na dálnici

Podobně jako u maximální rychlosti, i jízda pod minimální povolenou rychlostí na dálnici může znamenat riziko. Zejména pokud způsobí kolizi nebo omezení plynulosti provozu. I v tomto případě může pojišťovna přihlížet k tomu, zda toto omezení provozu mělo vliv na způsobenou nehodu.

 

Jak se vyhnout problémům

Dodržování rychlostních limitů je jedním z klíčových pravidel, jak chránit sebe i ostatní na silnici a zároveň váš nárok na pojistné plnění. Jízda v povolených limitech vám přinese nejen větší klid, ale i jistotu, že v případě nehody nebudete muset čelit komplikacím s pojištěním.


Přečtěte si také:

Kolik stojí dálniční známka?

Kupujete ojeté auto? Nezapomeňte prověřit najeté kilometry


Autor Michal Kárný:

Mám rád texty, které jsou jednoduché, přehledné, odpovídají na všechny otázky a dobře se čtou. Pojišťovnictví není jednoduchý obor. V Directu se proto už od roku 2019 snažím o to, aby lidé, kteří mají zájem, díky mým textům rozuměli tomu, co mají pojištěné a kdy jim pojistka pomůže. Pomáhá mi v tom i novinářská praxe z Brněnského deníku Rovnost, kde jsem začínal jako redaktor, pokračoval jako editor a svoje mediální působení ukončoval jako šéfredaktor.

Komentář k článku