Skip to main content

Autonehody. Všichni bychom si přáli, aby se vůbec neděly. Autonehoda ale může zaskočit každého – proto je dobré být na řešení náročné situace připraven. Přečtěte si, jak vám pojištění od Directu pomůže vyřešit odhad i vyplacení škod na vašem autě.  

Povinné ručení chrání poškozeného, havarijko i viníka 

Povinné ručení je zákonem dané pojištění, které musí mít každý majitel vozidla. Chrání ostatní – pokud někoho nabouráte, pojišťovna za vás zaplatí škody na jeho vozidle autě, majetku nebo zdraví.  

Havarijní pojištění je naopak dobrovolné a chrání vás. Kryje škody na vašem vlastním autě, ať už jde o nehodu, vandalismus, krádež nebo třeba škody způsobené bouřkou. Ideální je mít obě pojištění, abyste byli v pohodě, ať už se stane cokoliv. 

Jak postupovat po dopravní nehodě? 

Dopravní nehoda rozhodně není nic příjemného. Pokud už se ale stane, nejdůležitější je zachovat chladnou hlavu: 

  • Zastavte a zajistěte bezpečnost (zapněte varovná světla, oblékněte si výstražnou reflexní vestu a umístěte výstražný trojúhelník). 
  • Pokud je to potřeba, kontaktuje záchrannou službu. 
  • Nehodu ohlaste policii, hlavně pokud: 
    • se někdo při nehodě zranil nebo dokonce zemřel, 
    • škoda na autě nebo věcech uvnitř auta vypadá na víc než 100 000 Kč (pozor, tato částka se pravděpodobně od 1. 7. 2025 zvýší na 200 000 Kč), 
    • byla poškozena silnice nebo její součást, třeba dopravní značka nebo svodidla, 
    • kvůli nehodě nejde normálně projet a řidiči by sami těžko obnovili plynulý provoz, 
    • vznikla škoda na cizím majetku – třeba když nabouráte plot nebo zaparkované auto, které nepatří účastníkům nehody (nepočítá se škoda na autě, které se nehody účastnilo, nebo na věcech uvnitř tohoto auta). 

Jednoduše – přivolat policii se vyplatí vždy, když jde o víc než jen drobnou nehodu.  

Jak škodu nahlásit pojišťovně? 

Co se týče nahlášení škody pojišťovně, v zásadě mohou nastat tyto situace: 

  • Naboural vás klient Directu, takže jste poškozený a škoda jde z povinného ručení viníka. Tady najdete všechny informace, co v tomto případě dělat.  
  • Máte povinné ručení u Directu a způsobili jste nehodu – jste tedy viník. V tomto případě nám to dejte co nejdříve vědět – zavolejte na linku +420 270 270 777 nebo vyplňte tento online formulář na našem webu.  
  • Máte havarijní pojištění u Directu a zároveň i škodu na svém vozidle. V tomto případě vše vyřešíte v online formuláři, nebo ještě lépe v Direct aplikaci.  
  • V případě, že někdo naboural vás, takže jste poškozený, kontaktujte přímo pojišťovnu viníka. Jakou má viník pojišťovnu, zjistíte tady.  

Jak proplácíme škodu z havarijního pojištění?  

Abychom celou situaci co nejdříve vyřešili a vyplatili vám škodu, pravdivě a úplně nám popište, co se stalo. Nejjednodušeji to uděláte přes náš online formulář, nebo v aplikaci. 

Ozveme se vám s tím, jaké fotografie nebo dokumenty budeme potřebovat a do 2 pracovních dnů posoudíme všechny materiály, případně se ozveme druhé osobě. A pokud nepůjde o složitější případ, vyhodnocení celé škody vám pošleme do 3 pracovních dnů od dodání všech dokumentů. 

A co škoda z povinného ručení? 

Jak už jsme si řekli výše, pokud vás někdo naboural, je škoda na straně viníka a vy budete vše řešit s jeho pojišťovnou.  Pokud si ale v rámci povinného ručení sjednáte i doplňkové pojištění Nezaviněná bouračka, pak vše nahlaste nám a my si to s pojišťovnou viníka budeme řešit sami.  

 Jak proplácíme škodu? 

Existuje několik možností, jak vám škodu proplatíme:  

Částečná škoda 

Částečná škoda znamená, že cena opravy poškozeného auta nepřesáhne 80 % jeho obvyklé ceny. V tom případě vám vyplatíme peníze, které jsou nezbytně nutné pro jeho opravu – odečteme jen výši spoluúčasti, kterou jsme si společně dohodli ve smlouvě.  

Částečnou škodu vám můžeme proplatit dvěma způsoby:  

  • Rozpočtem
    V tomhle případě my v expertním systému vypočítáme částku, která je nutně potřeba na opravu, a vyplatíme vám peníze. Když nám ale potom doložíte i faktury za opravu, po jejich posouzení vám vyplatíme rozdíl.  
  • Fakturou
    Tato možnost znamená, že vám peníze vyplatíme na základě dokladů o opravě, které nám předložíte. Abychom faktury proplatili, ceny materiálu a práce nesmí být vyšší než obvyklé ceny v Česku, celková cena musí odpovídat poškození auta a faktury musí být úplné.  

 Totální škoda 

Totální škoda znamená, že je auto zničené tak, že náklady na jeho opravu by byly vyšší než 80 % jeho ceny. Tím pádem od nás dostanete tolik peněz, kolik je obvyklá cena vašeho auta v Česku – odečteme opět spoluúčast, na které jsme se domluvili.  

Pro tyto případy si u nás ale můžete sjednat taky Havarijko na kupní cenu nového nebo ojetého auta – díky tomu vám vyplatíme tolik peněz, abyste si mohli koupit stejné nové nebo ojeté auto.  

S pojištěním od Directu můžete být v klidu 

Díky povinnému ručení a dobře nastavenému havarijku se nemusíte řešení škod po nehodě bát. Sjednáte si ho u nás online a během pár minut – na cesty pak můžete vyrazit v klidu a bez obav.  


Přečtěte si také:

Kolik stojí dálniční známka?

Kupujete ojeté auto? Nezapomeňte prověřit najeté kilometry


Autor Michal Kárný:

Mám rád texty, které jsou jednoduché, přehledné, odpovídají na všechny otázky a dobře se čtou. Pojišťovnictví není jednoduchý obor. V Directu se proto už od roku 2019 snažím o to, aby lidé, kteří mají zájem, díky mým textům rozuměli tomu, co mají pojištěné a kdy jim pojistka pomůže. Pomáhá mi v tom i novinářská praxe z Brněnského deníku Rovnost, kde jsem začínal jako redaktor, pokračoval jako editor a svoje mediální působení ukončoval jako šéfredaktor. 

 

Komentář k článku