Skip to main content

Naboural vám někdo auto a částka, kterou jste od viníkovy pojišťovny obdrželi, neodpovídá skutečné škodě? Nejen v takovém případě máte nárok na podání nesouhlasu s likvidací pojistné události. My vás jím provedeme krok za krokem.

Pojistná událost je každá vzniklá událost, při které máte nárok na peněžní náhradu škody od pojišťovny. Pokud se vám stane dopravní nehoda a vy budete poškozený, částku vám vyplatí pojišťovna viníka nehody. A naopak. V prvé řadě si tak účastníci musí vzorně platit své povinné ručení

Ještě před vyplácením peněz ale vždy nejprve dochází k samotné likvidaci pojistné události. Přestože jde o likvidaci, názvu se není třeba obávat. Tak pojďme do toho!

Co je to likvidace pojistné události

Představte si, že vyrážíte autem domů z práce a na křižovatce uprostřed města do vás někdo ťukne. Tím vzniká dopravní nehoda a zároveň pojistná událost, o které jsme psali výše.

Pokud jste se drželi pravidel silničního provozu a vina není na vaší straně, vzniká vám nárok na pojistné plnění z povinného ručení viníka nehody.

Abyste se ale mohli vůbec nějakých peněz domáhat, je třeba pojistnou událost nejprve nahlásit pojišťovně.

Proto si na místě rovnou pořiďte fotografie nehody, sepište s řidičem druhého auta protokol a vše neprodleně zašlete na pojišťovnu. 

Jakmile dojde k nahlášení pojistné události, zahajuje pojišťovna proces likvidace pojistné události. Jinými slovy začne přezkoumávat, jestli k nehodě došlo opravdu tak, jak účastníci nahlásili.

O to se konkrétně stará tzv. likvidátor pojistných událostí, který posuzuje, zda má pojištěný nárok na náhradu škody. A také určuje, jak velká bude případná částka.

Nemusí jít pouze o dopravní nehodu, kterou jste nezavinili. Likvidace pojistné události se týká všech nahodilých událostí, kdy máte nárok na odškodnění. 

Likvidace pojistné události rozpočtem

Specifickou variantou je tzv. likvidace pojistné události rozpočtem. Zde dochází k vyplacení částky za opravu pomocí tabulkových cen.

Po vyplacení můžete s penězi naložit dle vlastního uvážení. Například opravit auto svépomocí, nebo najít levnější autoservis.

V opačném případě pojišťovna vyplácí částku na základě faktur.

Každý si může způsob likvidace vybrat. Odhadovaná částka likvidátora může být odlišná než reálná útrata za servis či náhradní díly.

Jak probíhá likvidace pojistné události

První kroky celé likvidace pojistné události už jsme si nastínili, celý proces je však o trochu obsáhlejší. Od nehody až k samotnému vyplacení škody musíte podniknout tuto cestu:

  1. Nahlášení škody pojišťovně. Jaké doklady přesně doložit, vám sdělí likvidátor pojistných událostí. Poškozené auto je nutné prohlédnout předtím, než se začne opravovat. Pokud se v průběhu opravy zjistí další poškození, co nejdříve pojišťovně dejte vědět.
  2. Prokázání způsobené škody. Pokud nebudete volat policii, doporučujeme vám nafotit z různých úhlů místo nehody včetně rozsahu poškození všech zasažených aut. S ostatními účastníky nehody vyplňte záznam o dopravní nehodě. Vyplňte všechny náležitosti a poté jej všichni podepište.

Rozsah škod opět řeší likvidátor, případně pracovník smluvního servisu pojišťovny. Nejprve mobilní likvidátor posuzuje poškození na fotografiích a potom prokazuje souvislosti. Až potom souvislosti přezkoumá likvidátor, který zná veškeré detaily události.

  1. Zahájení šetření. Pojišťovna na základě smlouvy a pojistných podmínek přezkoumá celý případ.
  2. Rozhodnutí. Lhůta likvidace pojistné události končí 15 dnů od ukončení šetření. Poté vám pojišťovna zaplatí náhradu škody, nebo vám naopak sdělí, že nárok na danou částku nemáte. 

A právě v tomto okamžiku přichází chvíle, kdy můžete podat nesouhlas s likvidací pojistné události. Samozřejmě pouze v případě, že s ním nesouhlasíte.

Pokud by snad došlo k neuznání pojistné události jako takové, můžete jednoduše uplatnit odvolání proti rozhodnutí pojišťovny. Kdyby stížnost zamítla i napodruhé, nezbývá než zahájit mimosoudní spor. 

Nesouhlas s likvidací pojistné události

Po 3 měsících čekání, kdy zpravidla likvidace pojistných událostí končí, se k vám dostalo rozhodnutí a vy s ním nesouhlasíte. Může jít o:

  • krácení částky ze strany pojišťovny,
  • kompletní zamítnutí
  • nebo nesouhlasíte s odhadem částky při totální škodě.

Ať už se vás týká kterýkoliv z těchto bodů, máte právo podat nesouhlas s plněním pojišťovny. S tím rozhodně neotálejte. Čas jsou zde doslova peníze. 

Nesouhlas s totální škodou

Totální škoda je termín, který se používá, když po nehodě zůstane auto poškozené tak, že se ho nevyplatí opravovat.

U havarijního pojištění se jedná o náklady vyšší než 80 % z obvyklé ceny auta. U povinného ručení nesmí náklady na opravu přesáhnout 100 % obvyklé ceny. 

Odmítnutí totální škody a následné odvolání probíhá totožným způsobem jako nesouhlas s výší plnění.

Odvolání proti rozhodnutí pojišťovny – vzor

Sepsání žádosti o přezkoumání pojistného plnění nezabere mnoho času. Klíčové zde budou důvody vašeho nesouhlasu. Připravte si je co možná nejdetailněji.

V případě, že podáváte stížnost proti rozhodnutí své pojišťovny, oživte si paměť a mrkněte na svou pojistnou smlouvu. Může se stát, že jste něco přehlédli a rozhodnutí bylo oprávněné. Váš boj o pojistné plnění by tak byl předem prohraný. Třeba kvůli špatně nastaveným limitům.

Samotného sepsání se nemusíte vůbec bát – pojišťovny od vás nečekají žádné právnické kudrlinky. Na začátek uveďte:

  • vaše jméno a příjmení
  • adresu, telefon a e-mail
  • název, IČO a adresu pojišťovny
  • číslo pojistné události
  • datum podání odvolání 

Dále budou následovat veškeré důvody vašeho nesouhlasu s výší pojistného plnění. Vzor takového textu nelze zobecnit, jelikož každá pojistná událost je nesmírně specifická. Ale čím bude obsáhlejší, tím lépe. 

Jestli máte k dispozici jakoukoliv fotodokumentaci, neváhejte ji také připojit. Vše, co považujete za důležité, zde najde své uplatnění. Chybu uděláte jedině v případě, že zapomenete právě na dokumenty podobného typu. 

Když to nejde smířlivou cestou

Nepodařilo se vám získat odpovídající plnění ani napodruhé a máte pocit, že na něj máte nárok? V takovém případě už nezbývá než se obrátit na právníka. Jestliže máte důkazy, že je právo na vaší straně, případ nenechávejte ležet ladem.


Přečtěte si také:

Někdo mě naboural. Kdy mám právo na náhradní vozidlo

 

Komentář k článku