Od roku 2024 můžou díky systému L17 za volant mladí řidiči už od 17 let. Řidičák v 17 má ale svá specifika – přečtěte si, kdo může být mentor, jaké jsou podmínky a jak to celé funguje.
Jak řidičák od 17 funguje?
Systém L17 je alternativa k systému autoškoly tak, jak ho všichni známe – uchazeči o řidičák na auto od 17 let musí sice absolvovat výuku a výcvik v autoškole stejně jako obvykle, závěrečné zkoušky ale můžou složit už v 17 letech.
Když řidičák získají, do 18. narozenin můžou řídit jen pod dohledem konkrétního zkušeného řidiče – mentora.
Hlavní myšlenkou je, aby měli začínající řidiči možnost bezpečně natrénovat své schopnosti pod vedením někoho zkušeného – tedy s menším rizikem. Nevyježdění řidiči jsou totiž jednou ze skupin, které způsobují nejvíc dopravních nehod. A řidičák od 17 let to může změnit.
Řidičský průkaz v 17 letech už funguje v mnoha evropských zemích – třeba v Německu, Rakousku, Anglii nebo v Nizozemí. A ve všech těchto státech se pozitivní přínos na bezpečnost dopravy potvrdil.
Ale pozor – český řidičák L17 se vztahuje pouze na území České republiky. Na výjezd do zahraničí je tak potřeba počkat do osmnácti.
Kdo může být mentorem?
Mentorem jsou nejčastěji rodiče nebo příbuzní – není to ale podmínka. Mentory může mít každý začínající řidič až 4. Nesmí to být jen tak někdo – mladý řidič si musí zvolit konkrétního mentora a ten s tím musí písemně souhlasit. Tato informace se pak zanese do karty řidiče obou zúčastněných.
O zápis se žádá na libovolném úřadu s rozšířenou působností, nejčastěji společně s žádostí o vydání řidičského průkazu, jakmile mladý řidič úspěšně složí zkoušky v autoškole. Sám ani s nikým jiným sedmnáctiletý řidič před dovršením 18 let řídit nesmí.
Mentor také musí splňovat tyto podmínky:
- Řidičák skupiny B má alespoň po dobu 10 let
- V posledních 5 letech mu nebyl udělen zákaz řízení
- V bodovém hodnocení má 0 trestných bodů
- Při jízdě musí sedět na sedadle spolujezdce
- Nesmí být pod vlivem alkoholu
Jak je to v případě dopravní nehody?
Sedmnáctiletý řidič má všechna práva i povinnosti jako plnoletý – pokud tedy způsobí dopravní nehodu, je za ni primárně zodpovědný on.
Mentor ale nemá být jen pasivním spolujezdcem – na mladého řidiče musí dohlížet a radit mu. Při případné nehodě se proto zkoumá i to, jestli mentor své povinnosti nezanedbal.
A co řidičák na motorku od 17 let?
Stejně jako u klasického řidičáku skupiny B získají i absolventi systému L17 oprávnění A1 – tedy na malé motorky s automatickou převodovkou. Na těchto motorkách navíc mohou jezdit sami, bez dozoru mentora.
Pojištění v systému L17
Stejně jako většina pojišťoven, ani v Directu nemáme pro sedmnáctileté řidiče žádné speciální podmínky. Předpokládáme, že ještě nevlastní své auto, ale řídí auto mentora, rodiče nebo příbuzného.
Protože se ale nezkušení řidiči obecně berou za rizikovější, rozhodně je dobrý nápad mít na auto, které bude začínající řidič řídit, sjednané kromě povinného ručení i havarijko. Povinné ručení totiž chrání hlavně ostatní účastníky provozu, zato havarijní pojištění pomůže se škodami na autě, které bude začátečník řídit.
Přečtěte si také:
První auto? Jak na povinné ručení pro mladé řidiče
Autor Michal Kárný:
Mám rád texty, které jsou jednoduché, přehledné, odpovídají na všechny otázky a dobře se čtou. Pojišťovnictví není jednoduchý obor. V Directu se proto už od roku 2019 snažím o to, aby lidé, kteří mají zájem, díky mým textům rozuměli tomu, co mají pojištěné a kdy jim pojistka pomůže. Pomáhá mi v tom i novinářská praxe z Brněnského deníku Rovnost, kde jsem začínal jako redaktor, pokračoval jako editor a svoje mediální působení ukončoval jako šéfredaktor.