Bourali jste a vaše auto je nepojízdné. Zavoláte na asistenční linku, ta k vám pošle záchranu v podobě mechanika, který auto buď na místě opraví, nebo odtáhne do servisu.
Situace, kterou zná každý, kdo někdy vážněji boural. Pokud jste dobře pojištěni, jsou takové nepříjemnosti – přes všechny ty nervy, které je třeba ustát – poměrně snadno řešitelné. Nicméně při pročítání následného vyúčtování pak člověka napadá mimo jiné otázka, proč je to všechno tak drahé. Vždyť vás odtahovali jen pár kilometrů. Kdybyste zavolali kámoše Bohouše, odtáhne vás za třetinu ceny…
To je (asi) pravda. Ale ruku na srdce – cokoli vám udělá Bohouš, bude lacinější, než když se toho ujme profesionální služba. Žehlení doma je (skoro) zadarmo, v žehlící službě vás přijde pouhé jedno tričko na 12 korun, celá várka prádla pak na několik set. Uvařit si doma je logicky vždycky lacinější než jíst v restauraci. A to samé platí o asistenčních službách.
Pojďme si tedy rozklíčovat, co vše spadá do nákladů profesionální odtahové služby.
Neplatíte jen jednu cestu
To nejpodstatnější, co si musíte uvědomit, je fakt, že odtahová služba za vámi musí přijet a po odtahu se zase vrátit na stanoviště. A i tyto cesty musíte zaplatit. Neplatíte tedy jen jednu cestu – z místa nehody domů – ale fakticky cesty tři. K tomu mohou přibýt další poplatky, jako například:
- dálniční poplatek,
- vyproštění bouraného vozidla,
- ztížená manipulace s vozidlem (nefunkční řízení, zaseknuté brzdy),
- noční a víkendový příplatek,
- práce řidiče odtahovky,
- v zahraničí mýto atd.
Odtah ze zahraničí
Stane-li se nehoda v zahraničí, platí v podstatě to samé, co doma: je-li vozidlo opravitelné, odtahuje se do smluvního servisu v zemi, kde se nehoda stala, je-li v místě nehody neopravitelné, odtahuje se do České republiky. Odtah vozu ze zahraničí se ze všech výše zmíněných důvodů může skutečně prodražit. Pokud máte u pojištění nízké limity, nebude vám na podobné situace stačit.
A co porucha?
Jedna věc je bourat, další mít poruchu nebo drobnou závadu. Porucha je nepojízdnost vozidla způsobená jakoukoliv nahodilou mechanickou, elektrickou či elektronickou závadou, mezi drobné závady potom počítáme třeba defekt pneumatiky, vybití baterie či nedostatek paliva. Pokud je kvůli nim vaše auto nepojízdné, i zde můžete volat asistenční službu. Ale pozor – základní varianta S vám pomůže jen při nehodě a drobných závadách, poruchu si musíte připojistit. Ostatní varianty – M, L a XL – vám pokryjí jak nehodu, tak poruchu i drobné závady.
Dva příklady z Directu pro představu
Nedávný odtah nabouraného auta z Klentnice do Dolních Dunajovictál 2 084 Kč, klient nemusel doplácet nic, protože měl správně nastavené pojištění.
Odtah z německého Saalburg-Ebersdorf do Chebu (cca 100 km) stál 9 759 Kč, klient měl limit 6 000 Kč, takže doplatil 3 759 Kč.
Oba příklady jsou skutečné, v ceně obou je vždy příjezd a odjezd odtahové služby včetně nákladů na samotný zásah. Rozdíly v ceně za kilometr jsou způsobené rozdílnou vzdáleností, kterou musela odtahová služba urazit na místo nehody.
Na co si dát tedy pozor?
- Automobil smí odtáhnout pouze smluvní odtahová služba pojišťovny, a to po předchozí domluvě s pojišťovnou. Pokud se vám tedy něco stane a vy se rozhodnete pro odtah kamarádem Bohoušem, benzín Bohoušovi nikdo neproplatí. Stejně tak, pokud využijete nabídky neznámé odtahovky, ale neověříte si telefonicky s pojišťovnou, že právě tato odtahovka je ta správná smluvní, tak vám ji pojišťovna neproplatí.
- Základní asistenci, tedy variantu S, dostane každý zdarma a automaticky k povinnému ručení. Jde ale skutečně jen o tu nejzákladnější variantu, se kterou si vystačíte tak v České republice a to ještě pokud nejezdíte často a daleko od domova.
- Limit na asistenci je to, co by vás mělo zajímat nejvíc. Nejnižší varianta asistenčních služeb vám zaplatí jen odtah do nejbližšího servisu a maximálně do výše limitu, kamkoli dál už budete platit vy.
- Čím častěji auto používáte, čím dál jezdíte a čím starší auto máte, tím vyšší byste měli mít na asistenci sjednaný limit.
Veškeré podrobnosti na téma asistenčních služeb Directu se dozvíte na našem webu.
Přečtěte si také
Jak si vybrat asistenci u Directu
Oprava auta po nehodě. 5 důvodů, proč si vybrat smluvní servis pojišťovny
Někdo mě naboural. Kdy mám právo na náhradní vozidlo