Správný tlak v pneumatikách je základ každé pohodové a bezpečné jízdy. Když jsou pneumatiky špatně nahuštěné, můžete si zadělat na problémy – vyšší spotřebu paliva, rychlejší opotřebení, nebo dokonce nečekaný defekt. Poradíme vám, jak si tlak pohlídat a co všechno byste o něm měli vědět.
Jaký má být tlak v pneumatikách?
Každé auto má svůj doporučený tlak v pneumatikách, který najdete v příručce k autu nebo na štítku. Ten hledejte na vnitřní straně dveří řidiče, ve schránce spolujezdce nebo na víčku nádrže. Nejčastěji je to 2,3 baru, hodnoty se pohybují mezi 2,0 a 2,5 baru. Pokud ale máte plné auto a naložený kufr, bude to chtít lehce přidat.
A co tlak v pneumatikách nákladních aut nebo přívěsných vozíků? Tady platí, že čím těžší náklad, tím větší pozornost byste měli tlaku věnovat. Hlídat by si ho měli i motorkáři – správný tlak v pneumatikách motorky je zásadní pro stabilitu a přilnavost.
Jaký tlak v pneumatikách na zimu?
Možná uvažujete, jestli má být tlak v zimních pneumatikách jiný než v těch letních. V zimě doporučujeme tlak lehce zvýšit – asi o 0,2 až 0,3 baru oproti letnímu nastavení. Proč? Protože chladné počasí tlak vzduchu v pneumatikách snižuje. Správně nahuštěné zimní pneumatiky lépe drží na sněhu i ledu, opotřebovávají se rovnoměrněji a snižují riziko defektu.
Kdy a jak zkontrolovat tlak v pneumatikách?
Kontrola tlaku je hračka. Využijete kompresor a manometr, který najdete na každé benzínce. Na rychlou kontrolu postačí i malý příruční měřič. Sepsali jsme pro vás stručně postup, jak změřit tlak v pneumatikách:
- Zastavte u čerpací stanice, kde je kompresor s měřičem tlaku.
- Najděte ventilek na jednom z kol a odšroubujte krytku.
- Natáhněte hadici z kompresoru a upevněte ji na ventilek – uslyšíte zasyčení.
- Na ciferníku nebo elektronickém displeji kompresoru uvidíte aktuální tlak vzduchu v pneumatikách. Pokud odpovídá doporučeným hodnotám, všechno je v pořádku a můžete pokračovat kontrolou ostatních kol.
- Pokud je číslo nižší, než by mělo být, stiskněte tlačítko + na kompresoru, nebo otočte páčkou. Hodnoty na manometru vystřelí až k maximu. Po pár vteřinách tlačítko pusťte/páčku zavřete.
- Za pár vteřin se hodnota na manometru ustálí. Teď zkontrolujte, jak se hodnota tlaku změnila.
- Pokud manometr ukazuje číslo odpovídající doporučeným hodnotám, můžete přejít na další kolo – v opačném případě opakujte, dokud se nedostanete na optimální tlak v pneumatikách.
Ideální je tlak kontrolovat přibližně jednou za dva týdny – pravidelnost je totiž základ. Rozhodně ho taky zkontrolujte před každou delší cestou. A kdy měřit tlak v pneumatikách? Nejlépe když jsou studené, tedy ráno nebo po delším stání. Pokud jste právě přijeli, budou pneumatiky zahřáté a hodnota tlaku může být vyšší.
Co se stane, když máte špatně nahuštěné pneumatiky?
Špatný tlak v pneumatikách může nadělat pěknou paseku:
- Nízký tlak v pneumatikách: Zvyšuje spotřebu paliva, způsobuje rychlejší opotřebení a zhoršuje ovladatelnost.
- Vysoký tlak: Snižuje přilnavost k vozovce, pneumatiky se opotřebovávají nerovnoměrně a hrozí vyšší riziko defektu.
Ideální tlak v pneumatikách zajišťuje, že mají správnou kontaktní plochu s vozovkou. Máte díky tomu za volantem jistotu, že auto bude držet na silnici tak, jak má.
Povinné ručení od Directu: Jistota na každé cestě
Správnou péčí o pneumatiky předejdete mnoha nepříjemnostem na cestách. Když už se něco pokazí, povinné ručení od Directu je tu pro vás – v ceně máte pomoc při drobných závadách, jako je právě třeba defekt pneumatiky nebo vybitá baterie. Asistenci přivoláte jednoduše přes chytrý telefon – nasdílíte svou polohu a pomoc je na cestě, a to po celé Evropě. Ještě jednodušeji si povinné ručení sjednáte – jde to online a za pár minut.
Přečtěte si také:
Výměna čelního skla vs. scelování: Co je lepší pro vaše auto i peněženku?
Autem po EU: zelenou kartu stačí mít od letoška digitálně. Třeba v appce.
Povinná výbava: Víte, co byste měli vozit v autě?
Autor Michal Kárný:
Mám rád texty, které jsou jednoduché, přehledné, odpovídají na všechny otázky a dobře se čtou. Pojišťovnictví není jednoduchý obor. V Directu se proto už od roku 2019 snažím o to, aby lidé, kteří mají zájem, díky mým textům rozuměli tomu, co mají pojištěné a kdy jim pojistka pomůže. Pomáhá mi v tom i novinářská praxe z Brněnského deníku Rovnost, kde jsem začínal jako redaktor, pokračoval jako editor a svoje mediální působení ukončoval jako šéfredaktor.