Skip to main content

Správný tlak v pneumatikách je základ každé pohodové a bezpečné jízdy. Když jsou pneumatiky špatně nahuštěné, můžete si zadělat na problémy – vyšší spotřebu paliva, rychlejší opotřebení, nebo dokonce nečekaný defekt. Poradíme vám, jak si tlak pohlídat a co všechno byste o něm měli vědět.

Jaký má být tlak v pneumatikách?

Každé auto má svůj doporučený tlak v pneumatikách, který najdete v příručce k autu nebo na štítku. Ten hledejte na vnitřní straně dveří řidiče, ve schránce spolujezdce nebo na víčku nádrže. Nejčastěji je to 2,3 baru, hodnoty se pohybují mezi 2,0 a 2,5 baru. Pokud ale máte plné auto a naložený kufr, bude to chtít lehce přidat.

A co tlak v pneumatikách nákladních aut nebo přívěsných vozíků? Tady platí, že čím těžší náklad, tím větší pozornost byste měli tlaku věnovat. Hlídat by si ho měli i motorkáři – správný tlak v pneumatikách motorky je zásadní pro stabilitu a přilnavost.

Jaký tlak v pneumatikách na zimu? 

Možná uvažujete, jestli má být tlak v zimních pneumatikách jiný než v těch letních. V zimě doporučujeme tlak lehce zvýšit – asi o 0,2 až 0,3 baru oproti letnímu nastavení. Proč? Protože chladné počasí tlak vzduchu v pneumatikách snižuje. Správně nahuštěné zimní pneumatiky lépe drží na sněhu i ledu, opotřebovávají se rovnoměrněji a snižují riziko defektu.

Kdy a jak zkontrolovat tlak v pneumatikách? 

Kontrola tlaku je hračka. Využijete kompresor a manometr, který najdete na každé benzínce. Na rychlou kontrolu postačí i malý příruční měřič. Sepsali jsme pro vás stručně postup, jak změřit tlak v pneumatikách:

  1. Zastavte u čerpací stanice, kde je kompresor s měřičem tlaku.
  2. Najděte ventilek na jednom z kol a odšroubujte krytku. 
  3. Natáhněte hadici z kompresoru a upevněte ji na ventilek – uslyšíte zasyčení. 
  4. Na ciferníku nebo elektronickém displeji kompresoru uvidíte aktuální tlak vzduchu v pneumatikách. Pokud odpovídá doporučeným hodnotám, všechno je v pořádku a můžete pokračovat kontrolou ostatních kol. 
  5. Pokud je číslo nižší, než by mělo být, stiskněte tlačítko + na kompresoru, nebo otočte páčkou. Hodnoty na manometru vystřelí až k maximu. Po pár vteřinách tlačítko pusťte/páčku zavřete. 
  6. Za pár vteřin se hodnota na manometru ustálí. Teď zkontrolujte, jak se hodnota tlaku změnila.
  7. Pokud manometr ukazuje číslo odpovídající doporučeným hodnotám, můžete přejít na další kolo – v opačném případě opakujte, dokud se nedostanete na optimální tlak v pneumatikách.

Ideální je tlak kontrolovat přibližně jednou za dva týdny – pravidelnost je totiž základ. Rozhodně ho taky zkontrolujte před každou delší cestou. A kdy měřit tlak v pneumatikách? Nejlépe když jsou studené, tedy ráno nebo po delším stání. Pokud jste právě přijeli, budou pneumatiky zahřáté a hodnota tlaku může být vyšší.

Co se stane, když máte špatně nahuštěné pneumatiky?

Špatný tlak v pneumatikách může nadělat pěknou paseku:

  • Nízký tlak v pneumatikách: Zvyšuje spotřebu paliva, způsobuje rychlejší opotřebení a zhoršuje ovladatelnost.
  • Vysoký tlak: Snižuje přilnavost k vozovce, pneumatiky se opotřebovávají nerovnoměrně a hrozí vyšší riziko defektu.

Ideální tlak v pneumatikách zajišťuje, že mají správnou kontaktní plochu s vozovkou. Máte díky tomu za volantem jistotu, že auto bude držet na silnici tak, jak má.

Povinné ručení od Directu: Jistota na každé cestě

Správnou péčí o pneumatiky předejdete mnoha nepříjemnostem na cestách. Když už se něco pokazí, povinné ručení od Directu je tu pro vás – v ceně máte pomoc při drobných závadách, jako je právě třeba defekt pneumatiky nebo vybitá baterie. Asistenci přivoláte jednoduše přes chytrý telefon – nasdílíte svou polohu a pomoc je na cestě, a to po celé Evropě. Ještě jednodušeji si povinné ručení sjednáte – jde to online a za pár minut.


Přečtěte si také:

Výměna čelního skla vs. scelování: Co je lepší pro vaše auto i peněženku?

Autem po EU: zelenou kartu stačí mít od letoška digitálně. Třeba v appce.

Povinná výbava: Víte, co byste měli vozit v autě?


Autor Michal Kárný:

Mám rád texty, které jsou jednoduché, přehledné, odpovídají na všechny otázky a dobře se čtou. Pojišťovnictví není jednoduchý obor. V Directu se proto už od roku 2019 snažím o to, aby lidé, kteří mají zájem, díky mým textům rozuměli tomu, co mají pojištěné a kdy jim pojistka pomůže. Pomáhá mi v tom i novinářská praxe z Brněnského deníku Rovnost, kde jsem začínal jako redaktor, pokračoval jako editor a svoje mediální působení ukončoval jako šéfredaktor.

 

Komentář k článku